Gelecekte kent içi ulaşım araçları ( 5 )
HİDROJENİN OTOMOTİV SEKTÖRÜNDEKİ AŞAMALARI
Değerli Okuyucular; yazı dizimin bu bölümünde hidrojenin
araçlarda nasıl kullanılacağını teknik detaylara girmeden sırasıylaaktaracağım.
İçinde bulunduğumuz yüzyıla adını verecek olan hidrojenin,
araçlarda yakıt olarak kullanılması ilk önce İçten Yanmalı Motorlarda, ikinci
aşamada Yakıt Hücreli Araçlar şeklinde, nihai aşamada ise Yakıt Pili
Teknolojisi olarak üç aşamada gerçekleşecektir.
Bu çerçevede;
Hidrojen ilk önce İçten Yanmalı Motorlarda (Birinci Aşama)
fosil yakıtlarla birlikte kullanılacaktır. Çünkü mevcut motor sistemlerinin
yapısal durumlarıyla yakıt hücreli araçlara veya yakıt pili teknolojisine
adaptasyonları mümkün değildir. Ancak; mevcut motor yapılarında değişikliğe
gidilmeden hidrojen enerjisinin gaz veya sıvı halde fosil yakıtlarla birlikte
yakılarak fosil yakıtlarda büyük oranlarda tasarruf sağlanabilecektir.
Bugün Türkiye’de EroÄŸlu Mühendislik Otomotiv Enerji Ltd.
Şti. nin bu alanda ciddi çalışmalarının olduğunu yerinde gördüm ve bununla da
gurur duydum. Hidrogaz Yakıt Sistemleri markası altında geliştirdikleri Hybrid
(melez / karma yakıt) sisteminin araç sahiplerine ve ülkemiz ekonomisine çok
büyük yararlar sağlayacağı inancındayım.
Hybrid sistemlerin kullanılacağı içten yanmalı motorlar,
yakıt pillerine göre bugün için çok daha düşük maliyetlidir. Ayrıca diğer
sistemlere geçmek, mevcut araçların zaman içerisinde ömürlerini doldurmalarıyla
mümkün olacaktır.
Hidrojene geçiş teknolojisinde ara formüller hayati
önemdedir. Bu konularda ülkemizde dahil olmak üzere başarılı çalışmalar sonuç
aşamasına gelmiş bulunmaktadır.
İçten yanmalı pistonlu motorlarla çalıştırılan taşıtların
büyük bir kısmı benzin ve mazot gibi sıvı yakıtları kullanmaktadır. Bunların
yanında çok küçük de olsa LPG, propan, doğal gaz gibi yakıtlarla da çalışan
taşıtlar vardır. Ancak; bugünün donanımı
(teçhizatı), yakıt-hava karışım oranlarındaki farklılık sebebi ile değişiklik
yapılmaksızın doğrudan hidrojen sistemine aktarılması konusundaki bazı
sorunları tamamen halledememiştir. Bu yüzden, hidrojen için özel tasarımlar
gerekmektedir.
Bunun için içten yanmalı motorlarda hidrojeni kullanmanın en
uygun yöntemi motorların çift yakıtlı olarak çalıştırılmasıdır. Bu yöntemde
uygun değişiklikler yapılarak benzin ve dizel motorlar çift yakıtlı olarak
çalışabilmektedir.(benzin-hidrojen; mazot-hidrojen vb)
Bu yenilik ve geliÅŸmeler;
-Çevre kirliliğinin azaltılmasına ve petrol kaynaklarının
daha ekonomik kullanılmasına olanak sağlayarak,
-Mevcut ekipmanların (mevcut araçlar) ve dağıtım şebekesinin
(alt yapı) küçük modifikasyonlarla kullanılmasına yardımcı olarak fosil kökenli
yakıtlardan hidrojen enerjisine bir geçiş dönemi oluşturacaktır.
İkinci aşama (Yakıt Hücreli Araçlar) ise hidrojen ile
çalışan elektrik motoru (PEM Ve FCEV Teknolojileri) sistemidir.
Bu sisteminin bir aÅŸaması PEM (Proton Exchange Membrane –
Proton Dönüşüm Zarı)’dir. PEM,hidrojen ve hava arasına yerleÅŸtirildiÄŸinde,
hidrojen zar ile reaksiyona girerek elektrik açığa çıkar ve elde edilen
elektrik motora güç sağlar.
Bu sistemde;
-Hidrojen ile elektrik üretilir,
-Üretilen bu elektrik güç olarak tekerlere
aktarılır,(Aktarma organları var),
-Araç elektronik kumanda ile mükemmel ve hatasız bir şekilde
kontrol edilir.
PEM sistemi kullanan yakıt hücreli elektrikli araç için
temel yakıt hidrojendir. Bu araçlarda sistem elektrik motoru ile hareket eder,
motor (fosil yakıtlı), piston, grank ve şanzıman yoktur.
İkinci aşamada bir diğer sistemdeYakıt Hücreli Elektrikli
Araçlar (FCEV)’dır. FCEV’ler de, elektrikli araçlar ile temelde aynı sistemi
kullanmaktadır. Bu sistemde yakıt hücreleri tarafından üretilen elektrik,
tekerlekleri döndüren elektrikli bir motoru çalıştırır.
Ancak; bildiğimiz elektrikli araçlardan farklı olarak
FCEV’ler, depolanmış elektrik enerjisi yerine üretilebilen elektrik enerjisini
kullanır. FCEV’ler, aracı hareket ettirmek için yakıt hücre yığınları etrafına
monte edilmiş yardımcı sistemlerle donatılmıştır.
Bir FCEV’de, içten yanmalı motoru bulunan araçlardaki gibi
bir yakıt deposu bulunmaktadır. Yakıt azaldığı zaman, yakındaki bir yerel
istasyondan hidrojen dolumu yapılabilmektedir.
Üçüncü ve nihai Aşama Yakıt Pili Teknolojisidir.
Bu sistemde, hidrojen
(H2) ve oksijen (O2) arasındaki elektrokimyasal reaksiyon ile elde edilen ve
toplam verimlilikleri % 80'lere kadar ulaşabilen yakıt pilleri, sürekli çalışan
piller veya elektrokimyasal makinalar olarak da bilinir. Yakıt pilleri,
bünyesinde kullanılan elektrolitin cinsine göre çeşitli isimler alır. Yakıt
pillerinin fiyatı 20 sene içinde ticari olabileceği, 2015 Yılından itibaren ise
ekonomik olarak kullanılabileceği tahmin edilmektedir. Bu süre içerisinde içten
yanmalı motorlar kullanılacaktır.
Yakıt Pilli otomobillerde içten yanmalı motor, piston ve
grank bulunmadığından bunun yerine her tekerleğin göbeğinde 20 kW'lık müstakil
elektrik motorları arabaya gerekli hareketi sağlamaktadır.
Bu durum, yüksek emniyet içinde sistemin süper elektronik
bir yapıya kavuşmasına olanak sağlamaktadır. Bir sonraki yazı dizimde görüşmek
üzere BOL HİDROJENLİ GÜNLER DİLERİM!
Mevlüt BAYRAK
Bu yazı dizimde faydalandığım kaynaklar:
Basın Haberleri,
internet;
www.eie.gov.tr
www.hidrener.com
www.obitet.gazi.edu.tr
www.hidrogaz.com
0 Yorumlar