ANA SAYFA RESİM (HTML)

reklam

site logo


Gelecekte kent içi ulaşım araçları ( 5 )

HİDROJENİN OTOMOTİV SEKTÖRÜNDEKİ AŞAMALARI

Değerli Okuyucular; yazı dizimin bu bölümünde hidrojenin araçlarda nasıl kullanılacağını teknik detaylara girmeden sırasıylaaktaracağım.

İçinde bulunduğumuz yüzyıla adını verecek olan hidrojenin, araçlarda yakıt olarak kullanılması ilk önce İçten Yanmalı Motorlarda, ikinci aşamada Yakıt Hücreli Araçlar şeklinde, nihai aşamada ise Yakıt Pili Teknolojisi olarak üç aşamada gerçekleşecektir.

Bu çerçevede;

Hidrojen ilk önce İçten Yanmalı Motorlarda (Birinci Aşama) fosil yakıtlarla birlikte kullanılacaktır. Çünkü mevcut motor sistemlerinin yapısal durumlarıyla yakıt hücreli araçlara veya yakıt pili teknolojisine adaptasyonları mümkün değildir. Ancak; mevcut motor yapılarında değişikliğe gidilmeden hidrojen enerjisinin gaz veya sıvı halde fosil yakıtlarla birlikte yakılarak fosil yakıtlarda büyük oranlarda tasarruf sağlanabilecektir.

Bugün Türkiye’de EroÄŸlu Mühendislik Otomotiv Enerji Ltd. Åžti. nin bu alanda ciddi çalışmalarının olduÄŸunu yerinde gördüm ve bununla da gurur duydum. Hidrogaz Yakıt Sistemleri markası altında geliÅŸtirdikleri Hybrid (melez / karma yakıt) sisteminin araç sahiplerine ve ülkemiz ekonomisine çok büyük yararlar saÄŸlayacağı inancındayım.

Hybrid sistemlerin kullanılacağı içten yanmalı motorlar, yakıt pillerine göre bugün için çok daha düşük maliyetlidir. Ayrıca diğer sistemlere geçmek, mevcut araçların zaman içerisinde ömürlerini doldurmalarıyla mümkün olacaktır.

Hidrojene geçiş teknolojisinde ara formüller hayati önemdedir. Bu konularda ülkemizde dahil olmak üzere başarılı çalışmalar sonuç aşamasına gelmiş bulunmaktadır.

İçten yanmalı pistonlu motorlarla çalıştırılan taşıtların büyük bir kısmı benzin ve mazot gibi sıvı yakıtları kullanmaktadır. Bunların yanında çok küçük de olsa LPG, propan, doÄŸal gaz gibi yakıtlarla da çalışan taşıtlar vardır.  Ancak; bugünün donanımı (teçhizatı), yakıt-hava karışım oranlarındaki farklılık sebebi ile deÄŸiÅŸiklik yapılmaksızın doÄŸrudan hidrojen sistemine aktarılması konusundaki bazı sorunları tamamen halledememiÅŸtir. Bu yüzden, hidrojen için özel tasarımlar gerekmektedir.

Bunun için içten yanmalı motorlarda hidrojeni kullanmanın en uygun yöntemi motorların çift yakıtlı olarak çalıştırılmasıdır. Bu yöntemde uygun değişiklikler yapılarak benzin ve dizel motorlar çift yakıtlı olarak çalışabilmektedir.(benzin-hidrojen; mazot-hidrojen vb)

Bu yenilik ve geliÅŸmeler;

-Çevre kirliliğinin azaltılmasına ve petrol kaynaklarının daha ekonomik kullanılmasına olanak sağlayarak,

-Mevcut ekipmanların (mevcut araçlar) ve dağıtım şebekesinin (alt yapı) küçük modifikasyonlarla kullanılmasına yardımcı olarak fosil kökenli yakıtlardan hidrojen enerjisine bir geçiş dönemi oluşturacaktır.

İkinci aşama (Yakıt Hücreli Araçlar) ise hidrojen ile çalışan elektrik motoru (PEM Ve FCEV Teknolojileri) sistemidir.

Bu sisteminin bir aÅŸaması PEM (Proton Exchange Membrane – Proton Dönüşüm Zarı)’dir. PEM,hidrojen ve hava arasına yerleÅŸtirildiÄŸinde, hidrojen zar ile reaksiyona girerek elektrik açığa çıkar ve elde edilen elektrik motora güç saÄŸlar.

Bu sistemde;

-Hidrojen ile elektrik üretilir,

-Üretilen bu elektrik güç olarak tekerlere aktarılır,(Aktarma organları var),

-Araç elektronik kumanda ile mükemmel ve hatasız bir şekilde kontrol edilir.

PEM sistemi kullanan yakıt hücreli elektrikli araç için temel yakıt hidrojendir. Bu araçlarda sistem elektrik motoru ile hareket eder, motor (fosil yakıtlı), piston, grank ve şanzıman yoktur.

İkinci aÅŸamada bir diÄŸer sistemdeYakıt Hücreli Elektrikli Araçlar (FCEV)’dır. FCEV’ler de, elektrikli araçlar ile temelde aynı sistemi kullanmaktadır. Bu sistemde yakıt hücreleri tarafından üretilen elektrik, tekerlekleri döndüren elektrikli bir motoru çalıştırır.

Ancak; bildiÄŸimiz elektrikli araçlardan farklı olarak FCEV’ler, depolanmış elektrik enerjisi yerine üretilebilen elektrik enerjisini kullanır. FCEV’ler, aracı hareket ettirmek için yakıt hücre yığınları etrafına monte edilmiÅŸ yardımcı sistemlerle donatılmıştır.

Bir FCEV’de, içten yanmalı motoru bulunan araçlardaki gibi bir yakıt deposu bulunmaktadır. Yakıt azaldığı zaman, yakındaki bir yerel istasyondan hidrojen dolumu yapılabilmektedir.

Üçüncü ve nihai Aşama Yakıt Pili Teknolojisidir.

 Bu sistemde, hidrojen (H2) ve oksijen (O2) arasındaki elektrokimyasal reaksiyon ile elde edilen ve toplam verimlilikleri % 80'lere kadar ulaÅŸabilen yakıt pilleri, sürekli çalışan piller veya elektrokimyasal makinalar olarak da bilinir. Yakıt pilleri, bünyesinde kullanılan elektrolitin cinsine göre çeÅŸitli isimler alır. Yakıt pillerinin fiyatı 20 sene içinde ticari olabileceÄŸi, 2015 Yılından itibaren ise ekonomik olarak kullanılabileceÄŸi tahmin edilmektedir. Bu süre içerisinde içten yanmalı motorlar kullanılacaktır.

Yakıt Pilli otomobillerde içten yanmalı motor, piston ve grank bulunmadığından bunun yerine her tekerleğin göbeğinde 20 kW'lık müstakil elektrik motorları arabaya gerekli hareketi sağlamaktadır.

Bu durum, yüksek emniyet içinde sistemin süper elektronik bir yapıya kavuşmasına olanak sağlamaktadır. Bir sonraki yazı dizimde görüşmek üzere BOL HİDROJENLİ GÜNLER DİLERİM!


Mevlüt BAYRAK


Bu yazı dizimde faydalandığım kaynaklar:
Basın Haberleri,
internet;
www.eie.gov.tr
www.hidrener.com
www.obitet.gazi.edu.tr
www.hidrogaz.com

Yorum Gönder

0 Yorumlar