Bu nedenle her yıl 1 Temmuz gĂĽnĂĽnĂĽ “Denizcilik ve Kabotaj Bayramı” olarak kutluyoruz.
Osmanlı Devleti’nin kapitĂĽlasyonlar çerçevesinde yabancı ĂĽlke gemilerine tanıdığı kabotaj ayrıcalığı Lozan Barış AntlaĹźması’yla 1923 yılında kaldırıldı.
20 Nisan 1926 tarihinde de kabul edildi. Kabotaj Kanunu 1 Temmuz 1926’da yĂĽrĂĽrlĂĽÄźe girdi. Bu yasaya göre; akarsularda, göllerde, Marmara denizi ile boÄźazlarda, bĂĽtĂĽn kara sularında ve bunlar içinde kalan körfez, liman, koy ve benzeri yerlerde, makine, yelken ve kĂĽrekle hareket eden araçları bulundurma; bunlarla mal ve yolcu taşıma hakkı TĂĽrk yurttaĹźlarına verildi.
Ayrıca; dalgıçlık, kılavuzluk, kaptanlık, çarkçılık, tayfalık ve benzeri mesleklerin Türk yurttaşlarınca yerine getirilebileceği belirtildi. Yabancı gemilerin yalnız Türk limanlarıyla yabancı ülkelerin limanları arasında insan ve yük taşıyabileceği kabul edildi.
Kabotaj, bir devletin kendi limanlarına deniz ticareti konusunda tanıdığı ayrıcalıktır. Bu ayrıcalıktan yalnızca yurttaşlarının yararlanması, millî ekonomiye önemli bir katkı sağlayacağından, devletler yabancı bandıralı gemilere kabotaj yasağı koyma yoluna gitmişlerdir. Bazı uluslararası sözleşmelerde de kabotaj yasağı koyma yetkisine ilişkin hükümler yer alır.
0 Yorumlar