ANA SAYFA RESİM (HTML)

reklam

site logo

Denizcilik ve Kabotaj Bayramı



Ăślkemizde, 20 Nisan 1926 Tarihinde kabul edilmiĹź olan kabotaj Kanunu, 1 Temmuz 1926'da yĂĽrĂĽrlĂĽÄźe girmiĹź ve bu Kanun, “TĂĽrkiye Limanları ve sahilleri arasında yĂĽk ve yolcu taşınması ile kılavuzluk ve römorkaj hizmetleri, TĂĽrk VatandaĹźları ve TĂĽrk Bayrağı taşıyan gemilerce yapılır” hĂĽkmĂĽnĂĽ getirerek daha önceden yabancılara açık olan bu faaliyetleri bundan böyle sadece TĂĽrkiye Cumhuriyeti vatandaĹźlarının yapabileceÄźini belirtmiĹźtir. 

Bu nedenle her yıl 1 Temmuz gĂĽnĂĽnĂĽ “Denizcilik ve Kabotaj Bayramı” olarak kutluyoruz.

Osmanlı Devleti’nin kapitĂĽlasyonlar çerçevesinde yabancı ĂĽlke gemilerine tanıdığı kabotaj ayrıcalığı Lozan Barış AntlaĹźması’yla 1923 yılında kaldırıldı. 

20 Nisan 1926 tarihinde de kabul edildi. Kabotaj Kanunu 1 Temmuz 1926’da yĂĽrĂĽrlĂĽÄźe girdi. Bu yasaya göre; akarsularda, göllerde, Marmara denizi ile boÄźazlarda, bĂĽtĂĽn kara sularında ve bunlar içinde kalan körfez, liman, koy ve benzeri yerlerde, makine, yelken ve kĂĽrekle hareket eden araçları bulundurma; bunlarla mal ve yolcu taşıma hakkı TĂĽrk yurttaĹźlarına verildi. 

Ayrıca; dalgıçlık, kılavuzluk, kaptanlık, çarkçılık, tayfalık ve benzeri mesleklerin Türk yurttaşlarınca yerine getirilebileceği belirtildi. Yabancı gemilerin yalnız Türk limanlarıyla yabancı ülkelerin limanları arasında insan ve yük taşıyabileceği kabul edildi.

Kabotaj, bir devletin kendi limanlarına deniz ticareti konusunda tanıdığı ayrıcalıktır. Bu ayrıcalıktan yalnızca yurttaşlarının yararlanması, millî ekonomiye önemli bir katkı sağlayacağından, devletler yabancı bandıralı gemilere kabotaj yasağı koyma yoluna gitmişlerdir. Bazı uluslararası sözleşmelerde de kabotaj yasağı koyma yetkisine ilişkin hükümler yer alır.

Kaynak:Sözcü


Yorum Gönder

0 Yorumlar