ELEKTRİKLİ OTOBÜSLER
1-ELEKTRİKLİ
OTOBÜSLER;
a.Elektrikli
Araçların (Özellikle Elektrikli
Otobüslerin) Üretimi ve Kullanımı,
Fosil Yakıtların ömrü artan talep ve azalan rezervler karşısında her geçen
gün azalıyor ve fiyatlar sürekli artış trendinde. Bu nedenle Dünyada petrolle
çalışan araçlara alternatif olarak elektrik motoru ile çalışan araçlar üzerinde
hızlı çalışmalar var. Bu konudaki çalışmalar başta yerli üretici firmalar olmak
üzere hayli yol kat edilmiş durumda.
Bu kapsamda;
diğer Belediyeler ile güç birliği yapılarak ilgili Üniversiteler, Otobüs
üreticisi Üretici firmalar ve Devletin ilgili Kurumları ile işbirliği
içerisinde çok uygun rantabl, istenilen koşulları sağlayan yerli Elektrikli
Otobüsler rahatlıkla üretilebilir ve kullanılabilir.
Çevreci ve tasarruflu bu araçların en büyük engeli Türkiye’de akaryakıttan
alınan vergi, halbuki bunun için Devlet desteği ve teşviki şarttır. Bu ortamın
yaratılması ve kademeli olarak sırasıyla mevcut alt yapı sistemlerinin (araç
şarj istasyonları) büyük şehirlerde önce ticari araçlarda, ikinci kademede
Türkiye genelinde hayata geçirilmelidir. Çünkü Türkiye Enerjide (özellikle
petrol) dışa bağımlı bir Ülkedir.
Bloomberg New Energy
Finance'in raporuna göre geçen yıl yapılan 386 bin elektrikli otobüs satışının
2025 yılına kadar 1.2 milyona ulaşacağını öngörülüyor. Çin ise o zamana kadar
dünyanın elektrikli otobüslerinin büyük paydasına tek başına sahip olacak.
Böylece elektrikli otobüsler mevcut otobüslerin pazar payının azımsanmayacak
bir kısmını ellerinden alabilir.
Yakıt ve bakım masraflarının maliyeti çok daha düşük
olan elektrikli otobüslerin bakımı da oldukça kolay. Dizel ve doğalgazla
çalışan otobüslere nazaran parça bakımı ve değişimi de çok daha nadir
görülüyor.
NOT;BM ICHET Çalışmalarım ve Araştırmalarım.
https://habereyorum-bayrak.blogspot.com/p/alternatif-enerji_29.html
(Mevlüt Bayrak
Elektrikli otobüsler klasik otobüslere göre daha yüksek bir
ilk yatırım maliyeti yaratsa da metro ve tramvay gibi elektrikli diğer
seçeneklere kıyasla önemli bazı avantajlar sunmaktadır.
Mevcut durak, istasyon gibi alanlara şarj üniteleri monte
etmek gibi küçük eklentilerle projeyi hayata geçirme şansı mevcuttur
b.Teknik Özellikler,
Günlük 250 kilometre menzile sahip olarak tasarlanan otobüsler,
tek bir tam şarj ile en az 150 kilometre kesintisiz yol yapabilir..
Son istasyonlar (Garajlar)
ve aktarma merkezlerinde kurulacak şarj istasyonları sayesinde kısa süreli ara şarjlar ile 250 kilometre yol
yapabilir. Bu menzil klima kullanımına ihtiyaç duyulmayan aylarda daha yükseğe
çıkabilir.
Elektrikli otobüslerin şarj edilmesi için ara duraklara
konacak Temassız Şarj Cihazları, pantograflar gibi çok farklı
yöntemler mevcut. Ancak bu yöntemler, ilk kurulum maliyetleri oldukça yüksek
olduğu için tercih edilebilir değil.
Biz şehrin enerji alt yapısındaki sorunlardan bağımsız
olabilecek şekilde basit fişli bir şarj yöntemi tercih edilebilir. Bu nedenle son duraklara kurulacak daha düşük
maliyetli şarj istasyonları aracılığıyla otobüsler şarj edilebilir.
Bilindiği gibi
elektrikli motorların bakım ihtiyaçları dizel motorlara göre daha düşük.
Otobüsler için 5 yıllık Garanti
Kapsamına alınabilir.
Bu araçlarda klasik aktarma sistemlerinin olmaması, tamir bakım
işlemlerinde farklı bir yapılanmayı gerekli kılacaktır. Farklı meslek grupları
(Elektrik, Elektronik, Mekatronik,
Elektromekanik) atölye işlemlerinde öne
çıkacaktır.
Yağ kullanımının az olması ve egzoz gazı olmaması tamir
bakım personelimizin daha temiz ortamlarda çalışmasına imkan tanıyacaktır.
Elektrikli otobüsler ortalama yakıt tüketimleri
ortalama kilometre başına 0,26 TL dır.
Bu oran, dizel motorlu otobüslere kıyaslarsak yakıtta %70-80 avantajlı
durumdadır.
c.Neden Elektrikli Otobüsleri Tercih
Etmeliyiz?
Doğru şarj etme teknolojisiyle, elektrikli otobüsler
çok avantajlı hale gelir ve şehirlerdeki sürdürülebilir ulaşım çözümleri için
artan talebe çok yönlü alternatif sağlar.
Elektrikli otobüsler ile bölgesel olarak emisyonsuz,
sessiz ve güvenilirdir ayrıca yenilenebilir enerjiyi de kullanırlar.
Elektrikli
otobüs sisteminde yüksek güçte harici şarj istasyonu kullanmak hizmet
sürekliliği, kapasite ve yolcuların konforundan ödün vermemek anlamına
gelir.
d.Elektrikli Otobüsler için Planlama,
Elektrikli Otobüsler konusunda bir program
hazırlanmalı, bu program;
-Şu anda Elektrikli Otobüs kullanan belediyelerin bu
konudaki uygulamaları,
-Üretici Firmaların durumu ve başta yerli üreticiler
olmak üzere en az 3-5 üretici ile ön sözleşme ile belli hatlarda deneme sürüşü
yapılması,
-Deneme sürüşü ve test sonuçlarına ilk etapta belli
oranda (15-20) Elektrikli Otobüs satın alınarak seçilen Pilot bölge ve/veya
hatlarda hizmet ve 2. Deneme ve test sürüşü,
-Belirlenen aksaklık ve eksikliklerin üretici
firmalar tarafından giderilmesi,
-İstenilen Şartlar sağlandığında orta ve uzun vadede
filo çoğunluğunun Elektrikli araç olacak şekilde planlama yapılması,
-Marka ve modele göre araçlara hat verilmesi ve de
garajlara dağılımının da bu şekilde olması.
Durak Şarj Aparatı
2-SONUÇ VE
DEĞERLENDİRME
İBB Akaryakıt Alımının; Büyükşehir Belediye Meclisi Kararı
ile Enerji A.Ş üzerinden yapılması sağlanarak yüksek oranlarda indirim sağlanabilir.
Üstelik; ilave indirim ve hatta Lisans bile
alınabilir.
Otobüslerin Marka ve
Model Çeşitliliği; çok
fazladır. En asgari düzeyde ve her marka bir Garajda konuşlanacak şekilde gruplandırılmalıdırlar.
Bu durum;
-Bakım
Onarım Kolaylığı,
-Yedek Parça
Temini, Depolanma ve Kullanma Esnekliği,
-Servis
Hizmetlerinde Elastikiyet,
-Otobüs
Şoförlerine Avantaj,
-Kontrol
Kolaylığı vb sağlar.
Otobüs A.Ş; İBB’nin İETT gibi bir kurumu varken ikinci bir İştirak olarak
faaliyet göstermesine gerek yoktur.
CNC Yakıtlı Otobüsler; demode bir sistemdir. Yeni
yatırımlar yapılmamalı, mevcut otobüslerin dönüşüm imkanı varsa normal dizele
veya elektrikli otobüslere dönüştürülmelidirler.
Otobüs Şoförleri; görevbaşı eğitimi ile sürekli
eğitim düzeyleri arttırılmalı, İlk yardım ve iletişim vb konularda çok iyi
eğitilmeli, Otobüs Kaptanlığı ile ilgili üniversitelerle işbirliği yaparak bu
üniversitelerden mezun olan kaptanların istihdamı da sağlanmalıdır.
Elektrikli Otobüsler; menzil, performans sorunları ve şarj istasyonu alt
yapısına ihtiyaç duymaları gibi olumsuzlukları olmasına rağmen, %80 gibi yakıt
tasarrufu sağlamaları, sessiz ve çevre dostu olmaları ve her geçen gün olumsuz
yönlerinin kademe kademe giderilmeleri, uygun hat ve güzergahları tahsis
edilmeleri nedenleriyle kesinlikle öncelik verilmeli ve her yönüyle
desteklenmelidirler.
Elektrikli Şarj İstasyonları (EŞİ); Elektrikli Otobüslerin yatırım
maliyetinin yüksek olması EŞİ’lerden kaynaklanmaktadır. Teknoloji geliştikçe,
akaryakıt istasyonlarında EŞİ’ları mecbur hale geldikçe, teknoloji geliştikçe
Elektrikli Otobüslerin hassasiyetleri azalacak ve avantajlı özellikleri daha da
güçlenecektir.
Birinci etapta, devreye sokulan
Elektrikli Otobüslerden sonra, İkinci etapta İstanbul içi Elektrik Şarj
İstasyonlarının Alt Yapısının Oluşturulması ile Elektrikli Ticari Araçlar;
-Taksi,
-Minibüs,
-Şehir İçi Servis Araçları,
-Şehir İçi Turizm Araçları,
-Şehir İçi Kargo ve Hizmet Araçları
devreye sokulmalıdır.
Üçüncü Kademede Şehirlerarası
yollarda başta Akaryakıt İstasyonlarında EŞİ Alt Yapı oluşturulması ile
beraber;
-Özel Araçların,
-Yük ve Kargo Araçların,
-Yolcu Araçlarının teşvik sisteminin
de devreye sokulması ile elektrikli ve/veya hibrit olarak hizmet vermeleri
sağlanmalıdır.
Ülkemizde
Mal ve Hizmetin Fiyatını arttıran ve enflasyonu olumsuz yönde tetikleyen
akaryakıtın pahalı olmasıdır. Elektrikli araçların devreye sokulması ile bu
maliyet çok aşağılara çekilerek fiyat pahalılığına ve enflasyona çözüm bulunmuş
olur. Diğer taraftan temiz enerji ile çevre ve insanlarda korunmuş olur.
Devletin en
büyük gelir kaynağı Ülkemizde üretilmeyen ve %90’ı ihraç edilen akaryakıttan
alınan vergidir. Akaryakıt satışlarının azalması ile bu kalemden alınan
vergilerde de haliyle bir düşüş olacaktır.
Bu husus,
hem Devlet ve hem de akaryakıt firmalarının bir çekincesine neden olabilir.
Ancak; ülkenin geleceği ve kalkınması söz konusu ise Devlet Elektrikli
Araçların önünü açmalıdır ve bütçe için başka kaynaklar bulmak zorundadır.
Başta
Akaryakıt olmak üzere Enerjide dışa bağımlı olan Ülkemizin, bu açmazdan çıkması için acilen başta
Elektrikli Araçlar olmak üzere Alternatif Enerji’ye yönelmesi gerekmektedir.
Mevlüt Bayrak
Elk. Elkt. Müh.
Mevlüt Bayrak
Elk. Elkt. Müh.
0 Yorumlar