ANA SAYFA RESİM (HTML)

reklam

site logo

ŞEHİRLERDE ELEKTRİKLİ OTOBÜSLERİN KULLANILMASI


ELEKTRİKLİ OTOBÜSLER


1-ELEKTRİKLİ OTOBÜSLER;
a.Elektrikli Araçların  (Özellikle Elektrikli Otobüslerin) Üretimi ve Kullanımı,
Fosil Yakıtların ömrü artan talep ve azalan rezervler karşısında her geçen gün azalıyor ve fiyatlar sürekli artış trendinde. Bu nedenle Dünyada petrolle çalışan araçlara alternatif olarak elektrik motoru ile çalışan araçlar üzerinde hızlı çalışmalar var. Bu konudaki çalışmalar başta yerli üretici firmalar olmak üzere hayli yol kat edilmiş durumda.

 Bu kapsamda;  diğer Belediyeler ile güç birliği yapılarak ilgili Üniversiteler, Otobüs üreticisi Üretici firmalar ve Devletin ilgili Kurumları ile işbirliği içerisinde çok uygun rantabl, istenilen koşulları sağlayan yerli Elektrikli Otobüsler rahatlıkla üretilebilir ve kullanılabilir.

Çevreci ve tasarruflu bu araçların en büyük engeli Türkiye’de akaryakıttan alınan vergi, halbuki bunun için Devlet desteği ve teşviki şarttır. Bu ortamın yaratılması ve kademeli olarak sırasıyla mevcut alt yapı sistemlerinin (araç şarj istasyonları) büyük şehirlerde önce ticari araçlarda, ikinci kademede Türkiye genelinde hayata geçirilmelidir. Çünkü Türkiye Enerjide (özellikle petrol) dışa bağımlı bir Ülkedir.

Bloomberg New Energy Finance'in raporuna göre geçen yıl yapılan 386 bin elektrikli otobüs satışının 2025 yılına kadar 1.2 milyona ulaşacağını öngörülüyor. Çin ise o zamana kadar dünyanın elektrikli otobüslerinin büyük paydasına tek başına sahip olacak. Böylece elektrikli otobüsler mevcut otobüslerin pazar payının azımsanmayacak bir kısmını ellerinden alabilir.

Yakıt ve bakım masraflarının maliyeti çok daha düşük olan elektrikli otobüslerin bakımı da oldukça kolay. Dizel ve doğalgazla çalışan otobüslere nazaran parça bakımı ve değişimi de çok daha nadir görülüyor.
NOT;BM ICHET Çalışmalarım ve Araştırmalarım.
https://habereyorum-bayrak.blogspot.com/p/alternatif-enerji_29.html (Mevlüt Bayrak

Elektrikli otobüsler klasik otobüslere göre daha yüksek bir ilk yatırım maliyeti yaratsa da metro ve tramvay gibi elektrikli diğer seçeneklere kıyasla önemli bazı avantajlar sunmaktadır.
Mevcut durak, istasyon gibi alanlara şarj üniteleri monte etmek gibi küçük eklentilerle projeyi hayata geçirme şansı mevcuttur

b.Teknik Özellikler,
Günlük 250 kilometre menzile sahip olarak tasarlanan otobüsler, tek bir tam şarj ile en az 150 kilometre kesintisiz yol yapabilir..
Son istasyonlar (Garajlar)  ve aktarma merkezlerinde kurulacak şarj istasyonları sayesinde  kısa süreli ara şarjlar ile 250 kilometre yol yapabilir. Bu menzil klima kullanımına ihtiyaç duyulmayan aylarda daha yükseğe çıkabilir.
  
Elektrikli otobüslerin şarj edilmesi için ara duraklara konacak Temassız Şarj Cihazları, pantograflar gibi çok farklı yöntemler mevcut. Ancak bu yöntemler, ilk kurulum maliyetleri oldukça yüksek olduğu için tercih edilebilir değil.

Biz şehrin enerji alt yapısındaki sorunlardan bağımsız olabilecek şekilde basit fişli bir şarj yöntemi tercih edilebilir.  Bu nedenle son duraklara kurulacak daha düşük maliyetli şarj istasyonları aracılığıyla otobüsler şarj edilebilir.

Bilindiği gibi elektrikli motorların bakım ihtiyaçları dizel motorlara göre daha düşük. Otobüsler için  5 yıllık Garanti Kapsamına alınabilir.

Bu araçlarda klasik aktarma sistemlerinin olmaması, tamir bakım işlemlerinde farklı bir yapılanmayı gerekli kılacaktır. Farklı meslek grupları (Elektrik, Elektronik, Mekatronik, 
Elektromekanik) atölye işlemlerinde öne çıkacaktır.

Yağ kullanımının az olması ve egzoz gazı olmaması tamir bakım personelimizin daha temiz ortamlarda çalışmasına imkan tanıyacaktır.

Elektrikli otobüsler ortalama yakıt tüketimleri ortalama  kilometre başına 0,26 TL dır. Bu oran, dizel motorlu otobüslere kıyaslarsak yakıtta %70-80 avantajlı durumdadır.

c.Neden Elektrikli Otobüsleri Tercih Etmeliyiz? 
Doğru şarj etme teknolojisiyle, elektrikli otobüsler çok avantajlı hale gelir ve şehirlerdeki sürdürülebilir ulaşım çözümleri için artan talebe çok yönlü alternatif sağlar.
Elektrikli otobüsler ile bölgesel olarak emisyonsuz, sessiz ve güvenilirdir ayrıca yenilenebilir enerjiyi de kullanırlar.
 Elektrikli otobüs sisteminde yüksek güçte harici şarj istasyonu kullanmak hizmet sürekliliği, kapasite ve yolcuların konforundan ödün vermemek anlamına gelir. 
d.Elektrikli Otobüsler için Planlama,
Elektrikli Otobüsler konusunda bir program hazırlanmalı, bu program;
-Şu anda Elektrikli Otobüs kullanan belediyelerin bu konudaki uygulamaları,
-Üretici Firmaların durumu ve başta yerli üreticiler olmak üzere en az 3-5 üretici ile ön sözleşme ile belli hatlarda deneme sürüşü yapılması,
-Deneme sürüşü ve test sonuçlarına ilk etapta belli oranda (15-20) Elektrikli Otobüs satın alınarak seçilen Pilot bölge ve/veya hatlarda hizmet ve 2. Deneme ve test sürüşü,
-Belirlenen aksaklık ve eksikliklerin üretici firmalar tarafından giderilmesi,
-İstenilen Şartlar sağlandığında orta ve uzun vadede filo çoğunluğunun Elektrikli araç olacak şekilde planlama yapılması,
-Marka ve modele göre araçlara hat verilmesi ve de garajlara dağılımının da bu şekilde olması.
Durak Şarj Aparatı

  
2-SONUÇ VE DEĞERLENDİRME
İBB Akaryakıt Alımının; Büyükşehir Belediye Meclisi Kararı ile Enerji A.Ş üzerinden yapılması sağlanarak yüksek oranlarda indirim sağlanabilir. Üstelik;  ilave indirim ve hatta Lisans bile alınabilir.  
Otobüslerin Marka ve Model Çeşitliliği; çok fazladır. En asgari düzeyde ve her marka bir Garajda konuşlanacak şekilde gruplandırılmalıdırlar. Bu durum;
-Bakım Onarım Kolaylığı,
-Yedek Parça Temini, Depolanma ve Kullanma Esnekliği,
-Servis Hizmetlerinde Elastikiyet,
-Otobüs Şoförlerine Avantaj,
-Kontrol Kolaylığı vb sağlar.
Otobüs A.Ş;  İBB’nin İETT gibi bir kurumu varken ikinci bir İştirak olarak faaliyet göstermesine gerek yoktur.
CNC Yakıtlı Otobüsler; demode bir sistemdir. Yeni yatırımlar yapılmamalı, mevcut otobüslerin dönüşüm imkanı varsa normal dizele veya elektrikli otobüslere dönüştürülmelidirler.
Otobüs Şoförleri; görevbaşı eğitimi ile sürekli eğitim düzeyleri arttırılmalı, İlk yardım ve iletişim vb konularda çok iyi eğitilmeli, Otobüs Kaptanlığı ile ilgili üniversitelerle işbirliği yaparak bu üniversitelerden mezun olan kaptanların istihdamı da sağlanmalıdır.
Elektrikli Otobüsler; menzil,  performans sorunları ve şarj istasyonu alt yapısına ihtiyaç duymaları gibi olumsuzlukları olmasına rağmen, %80 gibi yakıt tasarrufu sağlamaları, sessiz ve çevre dostu olmaları ve her geçen gün olumsuz yönlerinin kademe kademe giderilmeleri, uygun hat ve güzergahları tahsis edilmeleri nedenleriyle kesinlikle öncelik verilmeli ve her yönüyle desteklenmelidirler.
Elektrikli Şarj İstasyonları (EŞİ); Elektrikli Otobüslerin yatırım maliyetinin yüksek olması EŞİ’lerden kaynaklanmaktadır. Teknoloji geliştikçe, akaryakıt istasyonlarında EŞİ’ları mecbur hale geldikçe, teknoloji geliştikçe Elektrikli Otobüslerin hassasiyetleri azalacak ve avantajlı özellikleri daha da güçlenecektir.

 3-ÜLKEMİZİN GELECEĞİ ALTERNATİF ENERJİDEDİR;
Birinci etapta, devreye sokulan Elektrikli Otobüslerden sonra, İkinci etapta İstanbul içi Elektrik Şarj İstasyonlarının Alt Yapısının Oluşturulması ile Elektrikli Ticari Araçlar;
-Taksi,
-Minibüs,
-Şehir İçi Servis Araçları,
-Şehir İçi Turizm Araçları,
-Şehir İçi Kargo ve Hizmet Araçları devreye sokulmalıdır.

Üçüncü Kademede Şehirlerarası yollarda başta Akaryakıt İstasyonlarında EŞİ Alt Yapı oluşturulması ile beraber;
-Özel Araçların,
-Yük ve Kargo Araçların,
-Yolcu Araçlarının teşvik sisteminin de devreye sokulması ile elektrikli ve/veya hibrit olarak hizmet vermeleri sağlanmalıdır.

Ülkemizde Mal ve Hizmetin Fiyatını arttıran ve enflasyonu olumsuz yönde tetikleyen akaryakıtın pahalı olmasıdır. Elektrikli araçların devreye sokulması ile bu maliyet çok aşağılara çekilerek fiyat pahalılığına ve enflasyona çözüm bulunmuş olur. Diğer taraftan temiz enerji ile çevre ve insanlarda korunmuş olur.

Devletin en büyük gelir kaynağı Ülkemizde üretilmeyen ve %90’ı ihraç edilen akaryakıttan alınan vergidir. Akaryakıt satışlarının azalması ile bu kalemden alınan vergilerde de haliyle bir düşüş olacaktır.

Bu husus, hem Devlet ve hem de akaryakıt firmalarının bir çekincesine neden olabilir. Ancak; ülkenin geleceği ve kalkınması söz konusu ise Devlet Elektrikli Araçların önünü açmalıdır ve bütçe için başka kaynaklar bulmak zorundadır.

Başta Akaryakıt olmak üzere Enerjide dışa bağımlı olan Ülkemizin, bu açmazdan çıkması için acilen başta Elektrikli Araçlar olmak üzere Alternatif Enerji’ye yönelmesi gerekmektedir.

Mevlüt Bayrak
Elk. Elkt. Müh.


Yorum Gönder

0 Yorumlar